اطلاعاتی از پردازنده های Ryzen 5000

به گزارش مجله سلو بلاگ، شرکت AMD به تازگی پردازنده های Ryzen 4000 را معرفی نموده است. پردازنده هایی که در دو بخش CPU و GPU دارای پیشرفت های چشمگیری بوده و امکان اجرای بعضی بازی ها، بدون احتیاج به کارت گرافیک را فراهم نموده اند. آنها خط بطلانی بر تراشه های گرافیکی ارزان قیمت نظیر خانواده GeForce MX کشیده و حالا با اطلاعاتی که به تازگی از پردازنده های Ryzen 5000 منتشر شده است، می دانیم که این فرایند ادامه خواهد یافت. قدرت گرافیکی بالا در کنار CPU توانمند تنها در یک تراشه کوچک.

اطلاعاتی از پردازنده های Ryzen 5000

از قرار معلوم، اینتل با پردازنده های Tiger Lake که در سال 2020 عرضه می شوند، خانواده پردازنده های فوق کم مصرف خود، موسوم به سری U را در کلاس لپ تاپ ها به روزرسانی می نماید. یکی از ویژگی های این خانواده گرافیک قدرتمند نسل دوازدهمی اینتل است که به گفته بعضی منابع، امکان اجرای بازی ها در آن تقویت شده و بسیاری از کارت های گرافیک ارزان قیمت را کنار خواهد زد.

شرکت AMD نیز سیاست مشابهی را پیش گرفته است؛ هر دو کمپانی به دنبال ساخت پردازنده هایی کم مصرف، با قدرت گرافیکی بالا و CPU مناسب هستند. در این حالت قیمت تمام شده لپ تاپ ها به دلیل عدم استفاده از کارت گرافیک میان رده تا حدودی کاهش خواهد یافت. از الترابوک تا لپ تاپ های مالی میان رده. شایان ذکر است که این طراحی شامل لپ تاپ های گیمینگ نشده و آنها در هر صورت به یک کارت گرافیک قدرتمند مجزا مجهز هستند. آخرین اطلاعاتی که از APUهای Ryzen 5000 به دست آمده است، حاکی از آن است که این تراشه ها در سال 2021 معرفی می شوند.

در بخش CPU، شرکت AMD از ریزمعماری ZEN3 با لیتوگرافی بهبود یافته 7 نانومتری بهره می برد. به گفته این منابع، APUهای Ryzen 5000 وارد فاز آزمایش های فنی شده اند. بسته به مدل، توان حرارتی آنها 15~35 وات خواهد بود. همچنین AMD در این نسل معماری گرافیکی Vega را در بخش iGPU کنار گذاشته و معماری RDNA 2 یا همان NAVI را به درون گرافیک های مجتمع تزریق می نماید. این معماری بسیار قوی تر از ریزمعماری فعلی وگا است.

APUهای Ryzen 5000 با کد رمز Cezanne شناخته شده و به گفته این منابع، پیشرفت آنها در قدرت پردازشی IPC به یک عدد دو رقمی می رسد. AMD در سال 2020 و 2021، محصولات مبتنی بر معماری جدید RDNA 2 را وارد بازار خواهد نمود. از کنسول های Xbox Series X و PlayStation 5 گرفته تا کارت های گرافیک مستقل و APUها.

منبع : شهر سخت افزار

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: آی تابناک
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 16262

به "اطلاعاتی از پردازنده های Ryzen 5000" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی از پردازنده های Ryzen 5000"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید