ترکیه با چه سندی فارابی را از آنِ خود می داند؟!

به گزارش مجله سلو بلاگ، فارابی ملقب به معلم ثانی مردی جهانی است، اما ترکیه با چه سندی او را از آنِ خود می داند؟!

ترکیه با چه سندی فارابی را از آنِ خود می داند؟!

به گزارش خبرنگار ، ایران، این مرز پرگهر به واسطه قدمت تاریخی و انکار ناپذیر خود همواره در مرکز توجه دنیایان بوده است. شاید همین امر برخی کشور ها را به فکر مصادره داشته های کشورمان انداخته تا جایی که حتی به مفاخر کشورمان نیز رحم نمی کنند و سعی دارند آن ها را به نام خودشان مصادره کنند!

به عنوان نمونه ترکیه که در گذشته مولانا، شاعر پرآوازه کشورمان را به نام خود مصادره کرد. این کشور به تازگی تلاش کرده که فارابی را نیز به نوعی مصادره کند! ترکیه با همین قصد خانه-موزه فارابی را در شهر استانبول افتتاح کرده اما به راستی فارابی کیست؟

ابونصر محمد بن محمد فارابی یکی از بزرگ ترین فلاسفه و دانشمندان عصر طلایی اسلام است. وی در فرارود که در گذشته شرقی ترین ایالت ایران بوده، متولد شد.

این سرزمین در دوران هخامنشیان جزو ساتراپی سغد بوده است. سغد یک تمدن باستانی ایرانی بوده است که که مرز های آن امروزه در کشور های تاجیکستان، شمال افغانستان، شرق ازبکستان و قزاقستان واقع شده است.

شاید همین امر باعث شده که قزاقستان در خصوص بازگشایی خانه-موزه فارابی به ترکیه کمک کند، اما نمی توان انکار کرد که ساتراپی سغد در زمان هخامنشیان بخشی از ایران بزرگ بوده است.

فارابی در جوانی برای تحصیل به بغداد رفت. وی سپس به حران رفت و درسش را در آنجا ادامه داد. حران اکنون در استان شانلی اورفه ترکیه قرار گرفته است، اما در گذشته بخشی از میان رودان بوده است. میان رودان در گذشته در میان دجله و فرات قرار داشت و در اصل ایرانیان نام میان رودان را روی این منطقه گذاشتند. از نام های دیگر میان رودان می توان به بین النهرین اشاره کرد. تمدن های ایرانی مانند کاسی، عیلام و ماد هر کدام در گوشه ای از میان رودان رونق گرفته و روی آن تأثیر گذاشته اند.

فارابی سپس به بغداد بازگشت و در در سال 330هجری قمری به دمشق رفت. وی در سن هشتاد سالگی در دمشق جان به جان آفرین تسلیم کرد.

باید گفت ایرانی بودن فارابی با توجه به گستردگی مرز های فرهنگی کشورمان در گذشته، غیر قابل انکار است؛ البته افرادی چون مولانا و فارابی هرگز در مرز های یک کشور منحصر نشده اند و به واسطه داشته های علمی و فرهنگی خود و تأثیری که روی اقصی نقاط دنیا گذاشته اند، دنیای هستند. اما به راستی با این توضیحات، ترکیه با چه سندی فارابی را از آنِ خود می داند؟!

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7123

به "ترکیه با چه سندی فارابی را از آنِ خود می داند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه با چه سندی فارابی را از آنِ خود می داند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید