تعداد کتاب خوان ها کم است، لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: در سال های اخیر کوشش گسترده ای برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی اجرا شده و برای این منظور یکی از نیازهای اساسای که کتابخانه و کتاب بوده نیز توسعه یافته است.

تعداد کتاب خوان ها کم است، لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان

هرچند این میزان توسعه با وضعیت استاندارد فاصله داشته و هنوز هم احتیاج است که شاهد تقویت کتاب خانه های عمومی، فضای مطالعه و افزایش تعداد کتاب ها باشیم، ولی همین منابع و امکانات موجود نیز به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

در بسیاری از شهرها و روستاها کتابخانه هایی ایجاد شده ولی میزان استفاده از این کتابخانه ها و امانت گیری کتاب آنکونه که باید انجام نمی گردد و استقبال خوبی را از این فضای کتابخانه ها شاهد نیستیم.

در استان بوشهر نیز این مشکل وجود دارد و در بعضی نقاط این شهرستان استقبال خوبی از منابع و امکانات کتابخانه ای صورت نگرفته است که می طلبد کوشش بیشتری برای ترویج فرهنگ مطالعه صورت گیرد.

فرهنگ مطالعه نهادینه گردد

فرماندار تنگستان با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه گفت: بحث کتاب یک عنصر تأثیرگذار در ارتقای سطح علم و آگاهی و توسعه جامعه بشری است ولی معمولا یکی از کم توجه ترین عناصر جامعه ما شده است.

عبدالحسن رفیعی پور توضیح داد: ما اهمیتی به کتاب و کتاب خوانی نمی دهیم بعدا توقع داریم که جامعه، دانش آموزان، دانشجویان، فعالین اجتماعی و سیاسی به بحث کتاب و کتاب خوانی و افزایش سرانه مطالعه کتاب در جامعه توجه نمایند.

فرماندار تنگستان اعلام کرد: همه ما بایستی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی، آگاهی و افزایش علم در جامعه کوشش کار بردی انجام دهیم.

توسعه کتابخانه های عمومی

وی با بیان اینکه باید کتاب و کتابخوانی در جامعه نهادنیه کنیم ادامه داد: باید توسعه کتابخانه های عمومی که یکی از عوامل رشد، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است در روستاهایی که حداقل دارای 1500 نفر جمعیت هستند ایجاد کرد.

وی افزود: کتابخانه های عمومی شهرستان برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان با ایجاد کتابخانه های سیار در اداراتی که کارمند و ارباب رجوع زیادی دارند، بیمارستان و مدارس ورود نمایند.

رفیعی پور با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه فرهنگ سازی کند افزود: هر هدیه ای که به دانش آموزان داده می گردد همراه آن یک کتاب باشد.

فرماندار تنگستان با اشاره به اینکه برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید کتاب را در دسترس مردم قرار داد اعلام کرد: زمانی که کتاب در اختیار مردم نهاده شد می توانیم بحث توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی درجامعه نهادینه کنیم.

ظرفیت کتابخانه ها استفاده نمی گردد

سید علی هاشمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر نیز با تاکید بر لزوم تقویت مطالعه در جامعه، گفت: از ظرفیت کتاب خانه های عمومی در استان بوشهر به خوبی استفاده نمی گردد.

وی به وضعیت شهرستان تنگستان اشاره نمود و ادامه داد: در دلوار کتاب خانه ای در دو طبقه احداث کردند با دو نیرویی که از هفت صبح هستند تا هفت عصر ولی متاسفانه بیشتر از 250 نفر عضو ندارند.

پدران و مادران کتاب خوان شوند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر افزود: تا در جامعه پدر و مادران به فرهنگ ترویج کتاب و کتاخوانی اهمیت ندهند نسل آینده نیز کتابخوان نخواهد شد .

هاشمی اعلام کرد: در جامعه فضای کتاب خانه های عمومی به انداز کافی وجود دارد و نیروی لازم هم در این کتابخانه ها حضور دارند اما کتاب خوان در جامعه وجود ندارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افزود: برنامه هایی کتاب خانه های عمومی در استان بوشهر تهیه و تدوین می گردد مبتنی بر علم دانش است.

وی ادامه داد: ظرفیت کتابخانه های عمومی در استان بوشهر محدود است و کتاب هایی که جدید وارد می گردد، کتاب های قدیمی کنار گذاشته می گردد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2413

به "تعداد کتاب خوان ها کم است، لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد کتاب خوان ها کم است، لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید