تیراژ مطبوعات هیچگاه مناسب نبوده است

به گزارش مجله سلو بلاگ، یک روزنامه نگار قدیمی و مدرس دانشگاه علت پایین بودن تیراژ مطبوعات در کشور را صرفا منوط به سال های اخیر نمی داند و معتقد است که طبق استانداردهای بین المللی، مطبوعات هیچگاه نتوانستند تیراژ مناسبی داشته باشند.

تیراژ مطبوعات هیچگاه مناسب نبوده است

بیژن نفیسی در گفت وگو با خبرنگاران درباره علل پایین بودن تیراژ مطبوعات، اظهار کرد: به طور کلی اگر بخواهیم مساله پایین بودن تیراژ مطبوعات را ریشه یابی دقیق کنیم باید به این نکته توجه کنیم که به طور کلی عادت به مطالعه در ایران کم است. این موضوع هم به زمانی برمی گردد که زمان کتابت در ایران کوتاه و ورود این دوره به ایران نسبت به سایر کشورها با تاخیر همراه بوده است. در نتیجه عادت مطالعه در ایران کم است و این مشکل هم تنها شامل حال مطبوعات نمی گردد و تیراژ کتاب هم وضع چندان خوبی ندارد.

او ادامه داد: آنالیز پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان بحث گسترده ای است که احتیاج به تأمل و آنالیز های بیشتری دارد. ممکن است در مقاطعی به دلیل شرایط خاص اجتماعی و سیاسی تیراژ روزنامه ها بالا باشد، اما نگه داشتن این تیراژ بالا هیچ گاه برای رسانه ها مقدور نبوده است.

این روزنامه نگار پیشکسوت یکی از مهمترین وظایف رسانه ها را اطلاع رسانی و افزایش آگاهی دانست و یادآور شد: طبیعتا زمانی که اطلاع رسانی کم گردد و مردم احساس نمایند احتیاجشان از رسانه ها رفع نمی گردد، طبیعتا دیگر مطالب آن رسانه را دنبال نمی نمایند. بر اساس استانداردهای بین المللی که یونسکو به عنوان یک شاخص مطرح نموده است، میانگین رسانه های چاپی هر کشوری باید به اندازه 10 درصد جمعیت آن کشور باشد؛ اگر جمعیت کشورمان را 80 میلیون در نظر بگیریم میانگین تیراژ رسانه های چاپی باید روزانه 8 میلیون باشد. این در حالی است که ما همواره با طرز چشمگیری از این رقم پایین تر بوده ایم یعنی اگر جمعیت کشورمان را 80 میلیون در نظر بگیریم میانگین تیراژ رسانه های چاپی باید روزانه 8 میلیون باشد؛ این در حالی است که ما همواره با طرز چشمگیری از این رقم پایین تر بوده ایم. وقتی هم که جمعیت کشور 30 میلیون بود، هیچ گاه میانگین تیراژ روزنامه های ما 3 میلیون نبود.

نفیسی با بیان اینکه پایین بودن سرانه مطالعه مسئله ای فرهنگی محسوب می گردد که تحت تاثیر پارامترهای زیادی واقع شده است، اعلام کرد: به مرور با ورود رسانه های جدید از رادیو و تلویزیون گرفته تا رسانه های اجتماعی نوین فرصت آموزش مطالعه با جامعه فراهم نشد و امروز شرایط به گونه ای گردیده است که اغلب مردم اطلاعات مورد نظرشان را از طریق تلفن های همراهشان رفع می نمایند و وقت کمتری را برای مطالعه می گذارند. این موضوع یکی از عوامل مهم روزنامه نخواندن مردم و به دنبال آن پایین بودن تیراژ مطبوعات محسوب می گردد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: از طرفی هم از ساعت 12 شب نسخه اینترنتی اغلب روزنامه قابل دسترس است و همین امر باعث می گردد تا مردم دیگر انگیزه ای برای خرید نسخه های چاپی نداشته باشند. به همین خاطر فکر می کنم تیراژ چاپی روزنامه ها لزوما بیانگیر جامعه آماری مخاطبان آنها نیست و می توان گفت که ارتباط مردم با مطبوعات بسیار بیشتر از میزان تیراژ و آمار فروش آنها است.

او به لزوم حذف بازدید رایگان از روزنامه ها، تاکید نمود: بهتر است برای مطالعه نسخه های اینترنتی روزنامه ها هزینه ای از سوی مخاطبان پرداخت گردد و حتی در ادامه این فرآیند می توان بازدید از خبرگزاری ها را نیز همانند برخی کشورهای جهان پولی کرد. در سایر نقاط جهان دسترسی به مطالب فراوریی روزنامه ها به این آسانی نیست. این کار می تواند فواید زیادی در پی داشته باشد؛ به عنوان مثال توانایی رسانه ها بالا می رود، می توانند به مرور خودکفا گردد و در انتشار گزارش های خود از استقلال بیشتری برخوردار شوند. برخلاف تصور عمومی، رایگان بودن نسخه های اینترنتی روزنامه ها نتیجه مطلوبی ندارد. اینکه فکر کنیم رایگان بودن اطلاعات باعث می گردد انگیزه مردم برای مطالعه بیشتر گردد تصور کاملا اشتباهی است.

نفیسی اظهار کرد که وقتی مردم اخبار روزنامه ها و خبرگزاری ها را به صورت رایگان مطالعه می نمایند متوجه نمی شوند که برای تهیه و فراوری این اخبار تا چه اندازه کوشش گردیده است.

این روزنامه نگار قدیمی همچنین با اشاره به روزنامه هایی که زیر یک هزار نسخه تیراژ دارند و با بیان اینکه گاهی تیراژ روزنامه ای از تیراژ نشریه ای درون سازمانی هم پایین تر است، اعلام کرد: ما باید ببینیم نگاه ما به رسانه چیست؛ اینکه کاری که انجام می هیم یک هدف است یا ابزار. اگر بخواهیم از رسانه به عنوان ابزار استفاده کنیم بحث دیگری است؛ اما اگر کار رسانه هدف باشد باید شاخص های مشخصی برای حضور در این حرفه در نظر گرفته گردد. دستگاه های متولی برای صدور مجوز نشریات و روزنامه ها باید به شاخص های مختلف توجه نمایند؛ البته در هنگام درخواست مجوز سوال های زیادی پرسیده می گردد اما در ادامه دیگر پیگیری وجود ندارد. به طور کلی در ایران همواره آغاز کار سخت است، اما در ادامه نظارتی وجود ندارد؛ این در حالی است که در کشورهای پیشرفته آغاز کار ساده است و بعد کنترل ها زیاد می گردد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 728

به "تیراژ مطبوعات هیچگاه مناسب نبوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیراژ مطبوعات هیچگاه مناسب نبوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید