سحابی سر جادوگر

به گزارش مجله سلو بلاگ، ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویر خاصی از سحابی سر جادوگر را منتشر نموده است.

سحابی سر جادوگر

به گزارش خبرنگاران، ناسا در شبکه اجتماعی خود تصویر فروسرخ سحابی سرجادوگر یا سحابی آی سی 2118(Witch Head nebula) منتشر نموده است.

آی سی 2118 یک سحابی بازتابی در نزدیکی ستاره ابرغول رجل الجبار است که در صورت فلکی شکارچی قرار گرفته است و فاصله اش تا زمین برابر 1000 سال نوری است.

ستاره شناسان می گویند که ابرهای موج مانند این سحابی، که مکانی برای زایش ستارگان هستند، توسط ستارگان عظیم روشن می شوند.

در اخترشناسی، سحابی بازتابی(reflection nebulae) به ابر میان ستاره ای گفته می گردد که نور ستاره یا ستارگان نزدیک خود را منعکس می نماید. نور اگر به اندازه ای نباشد که بتواند اتم های سحابی را یونیزه کند و فقط به وسیله پراکندگی بازتاب کند، سحابی بازتابی است اما در صورتی که بتواند یونیزه کند به آن سحابی گسیلشی می گویند. پراکندگی معمولا باعث می گردد که سحابی های بازتابی به رنگ آبی دیده شوند.

نزدیک 500 سحابی بازتابی تاکنون شناخته شده اند. معروف ترین آنها شامل سحابی موجود در خوشه پروین، سحابی سه تکه و آی سی 2118 هستند. همچنین این سحابی ها می توانند مکانی برای زایش ستارگان باشند.

این تصویر بی نظیر توسط کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع ناسا ثبت شده است. کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع(WISE) تلسکوپ فضایی فروسرخ اخترشناسی ناسا است که در دسامبر 2009 به فضا فرستاده شد. این کاوشگر به جستجوی اجرام نزدیک زمین مثل دنباله دارها و سیارک ها می پردازد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1586

به "سحابی سر جادوگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سحابی سر جادوگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید