لزوم مشارکت مردم برای کاهش مصرف سوخت و مواد مخرب لایه ازون

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، سعید متصدی در مراسم سی امین سالگرد کنوانسیون وین و بیست و هشتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون که پیش از ظهر امروز در سازمان محیط زیست برگزار گردید اضافه نمود:براساس برنامه زمانبندی شده تحت پروتکل مونترال مواد مخرب محیط زیست از چرخه مصرف بربخش های مختلف صنعت و خدمات حذف شدند.

لزوم مشارکت مردم برای کاهش مصرف سوخت و مواد مخرب لایه ازون

وی گفت: دراین راستا 10 درصد از واردات هیدرو کلرو فلورو کربن ها تا اول ژانویه 2015 طبق برنامه زمانبندی پروتکل مونترال کاهش یافته و میزان واردات این مواد از چهار هزار 945 تن در سال 2013 به چهار هزار و 443 تن با اعمال قوانین و مقررات کنترلی و اجرای برنامه های مرتبط درچارچوب پروژه های مصوب کاهش یافته است.

به گفته متصدی، امروز 26 سال از تاریخ تصویب کنوانسیون وین و پروتکل مونترال در مجلس شورای اسلامی می گذرد که دراین مدت اقدامات ارزنده ای اجرا شده است؛ کوشش کارگروهی برای حذف بخش عمده ای از مواد مخرب لایه ازون منجر به حذف9 هزار و 500 تن از گازهای مخرب لایه ازون شده است.

وی گفت:درادامه این کوشش ها حذف حدود هزار و 270 تن از مواد مخرب لایه ازون در فاز اول و حذف آخرین سری از این مواد مخرب تا سال 2030 ، گام موفقی در این زمینه است.

به گفته متصدی، سند مرحله دوم برنامه مدیریت حذف هیدرو کلرو فلورو کربن ها درحال تدوین است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سطح جهانی با اجرای پروتکل مونترال توسط اعضای آن تخمین زده شده که حدود 98 درصد از مواد مخرب لایه ازون حذف شده که این مقدار حدود 2.5 میلیون تن است. بنابراین به جامانده آن یعنی حدود 2 درصد از مواد مخرب لایه ازون عمدتا هیدرو کلرو فلورو کربن ها هستند که باید طبق برنامه زمانبندی حذف شوند و این مقدار معادل 649 هزار تن تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: اگرچه به نظرمی آید مقدار موادی که باید حذف گردد در قیاس مقادیر حذف شده ناچیز است اما این امر همچنان به عنوان چالشی عظیم برای کشورها محسوب می گردد از این رو باید اقدامات کنترلی برای حذف تسریع گردد.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی چالش دیگر کشورها در این راستا است که لازم است از تجربیات اجرای پروتکل مونترال با یک همگرایی،همسویی و نگرشی جامع نسبت به اقدامات مرتبط با کاهش تهدید تغییرات اقلیم وگرمایش جهانی اقدام گردد.

متصدی توضیح داد: از دیگر چالش های موجود کنترل تجارت مواد مخرب لایه ازون و کالاهای حاوی آن است که چیره شدن بر این موضوع همکاری های نزدیک تر سازمان ها ونهادهای مرتبط را می طلبد.

وی تاکید نمود: امیدواریم تا سال 2030 به حذف کامل گازهای مخرب لایه ازون برسیم که با توجه به فناوری موجود در کشور این هدف دور از ذهن نیست لذا انتظار داریم فناوری های نوین و دوستدار محیط زیست وارد کشور گردد.

متصدی خاطر نشان کرد: نکته اساسی در این زمینه فعالیت صنعتگران و بخش های صنعتی در استفاده از فناوری های سازگار با محیط زیست است که قطعا با حمایت آژانس های بین المللی این راستا زودتر طی می گردد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر که شعار اساسی در جهان است کاهش مصرف است. البته، تکنولوژی های جدید استفاده شده در ایران، مصرف سوخت را بطور قابل توجهی کاهش داده است. اگر بخواهیم محیط زیست حفظ گردد باید مصرف سوخت و مواد مخرب در لایه ازون را کاهش دهیم زیرا کاهش مصرف موجب کاهش آلودگی، کاهش اثرات ناشی از آلودگی و در نتیجه حفظ منابع ومحیط زیست می گردد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 14100

به "لزوم مشارکت مردم برای کاهش مصرف سوخت و مواد مخرب لایه ازون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم مشارکت مردم برای کاهش مصرف سوخت و مواد مخرب لایه ازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید