نرخ سود سپرده جدید در بانک ها چقدر خواهد بود؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، چند روز پیش بانک مرکزی در راستای افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم مد نظرش(22درصد)، نرخ سودسپرده گذاری بانک ها را با یک واحد درصد افزایش، 14درصد مشخص کرد. بر اساس این تصمیم دامنه نرخ سود در بازه 22-14 درصد قرار گرفت. به دنبال این انتظار می رود نرخ سود سپرده نیز افزایش یابد.

نرخ سود سپرده جدید در بانک ها چقدر خواهد بود؟

ابتدای سال جاری سود سپرده های بانکی با چراغ سبز دولت به بازار سرمایه، برای هدایت نقدینگی به آن بازار، کاهش یافت. این در حالی بود که تا پایان همان فصل رقم کل نقدینگی به 2657 هزار میلیارد تومان رسید و در سه ماه 185 هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شد. از آنجا که بالا بودن نرخ رشد نقدینگی از یک سو و پایین بودن نرخ رشد اقتصادی از سوی دیگر نتیجه ای جز افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم نخواهد نداشت، باید یا سیاستگذار راهی برای مهار نقدینگی پیدا می کرد یا منتظر موج جدید تورم می ماند.

به همین علت شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده بانکی را از یک درصد بالا برد و به 16 درصد برای سپرده های یکساله و 18 درصد برای سپرده های دو ساله رساند. البته این اقدام می توانست دلایل دیگری از جمله حساس شدن بانک مرکزی نسبت به ناترازی بانک ها داشته باشد. به هرحال انتظار می رفت با این اقدام، استقراض بانک ها از بانک مرکزی کمتر شده و نتیجه خلق کمتر پول و نقدینگی توسط بانک ها باشد.

اما آیا واقعا افزایش نرخ سود سپرده های بانکی تا نهایتا 16 درصد(یکساله) در شرایطی که تورم نقطه به نقطه 26.9 درصد است، می تواند نقدینگی را کنترل کند و مانع خروج سپرده ها از بانک شود؟ احتمالا نه. آن هم در شرایطی که بازدهی بازارهای رقیب از جمله دلار، بورس، مسکن و طلا به هیچ عنوان با بانک قابل قیاس نیست. به همین دلیل به نظر می رسد سیاستگذار به دنبال این است که با افزایش نرخ سود بین بانکی، بار دیگر سود سپرده را بالا ببرد.

میثم خسروی، کارشناس امور بانکی عنوان می کند: نرخ سود بین بانکی در چند ماه ابتدایی سال کاهش شدیدی پیدا کرد و از 18 درصد به 9 درصد رسید. بانک مرکزی باید خیلی پیش از این، فکری درباره افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی می کرد. زمانی که نرخ سود سپرده 15 درصد بود، سود بین بانکی 18 درصد بود. فرضا اگر نرخ بهره بین بانکی روی 18 درصد بیاید تازه ما به شرایطی باز خواهیم گشت که اسفند ماه و پیش از آن داشتیم.

به گفته این کارشناس منطقی این است؛ زمانی که نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا می کند، نرخ سود سپرده هم افزایش یابد و همانطور که ابتدای سال بانک ها با کاهش سود بین بانکی به این تفاهم رسیدند که نرخ سود سپرده را پایین آورند، اکنون هم به نظر می رسد باید بر سر افزایش نرخ سود سپرده و به تبع آن تسهیلات به تفاهم جدیدی برسند.

این درحالی است که کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک های خصوصی، هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود: با توجه به برنامه ریزی بانک مرکزی و کانال و عددی که برای تورم اعلام کرده، یعنی کانال 12 تا 22 درصد است، به نظر می رسد، نرخ سود سپرده فعلی (یکساله 16درصد و دوساله 18 درصد) نرخ بالایی به نسبت تورم برنامه ریزی شده از جانب سیاست گذار باشد.(مشروح این گفتگو را در گزارش نرخ سود سپرده بانکی بالاتر می رود؟ بخوانید) بنابراین به نظر نمی رسد بانک ها استقبال چندانی از افزایش نرخ سود داشته باشند.

احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، هم پیش از این با اشاره به ترازنامه بانک ها در سال های 95،96 و 97 افزایش سود سپرده را یک تصمیم خطرناک برای ترازنامه بانک ها خوانده و به خبرنگاران گفته بود: اگرچه امکان دارد شورای پول و اعتبار بار دیگر نرخ سود را افزایش دهد اما این تصمیم بی شک مسائل بزرگی برای بانک ها ایجاد می کند.

احتمال توافق بر سر نرخ سود جدید

با وجود این اظهارات آیا احتمال دارد بانک ها بر سر افزایش سود سپرده با هم به توافق جدید برسند؟ این توافق جدید برای نرخ سود چه عددی می تواند باشد؟

خسروی در پاسخ به این سوال عنوان می کند: بانک ها با هم متفاوت اند ممکن است بانکی دچار مسائل ساختاری باشد و در بازار بین بانکی کسی به او پولی قرض ندهد. مسلما شرایط چنین بانکی متفاوت است. درحالی که ممکن است بانک دیگری شرایط نراقتصادی داشته باشد و بتواند در بازار بین بانکی سپرده پذیری و تسهیلات دهی داشته باشد، این بانک منطقا می تواند یکی، دو درصد سود سپرده بیشتری بدهد.

حجم عظیمی شبه پول به پول تبدیل شد

برخی بر این باورند که نگاهی به بازدهی سرمایه گذاری در سایر بازارها و مقایسه آن با سرمایه گذاری در بانک نشان می دهد حتی اگر سود سپرده را بار دیگر هم کمی افزایش دهند با توجه به فاصله آن با تورم، بعید است موجب ترغیب مردم به سپرده گذاری و هدایت نقدینگی به این سو شود.

خسروی در این باره می گوید: تنوعی از بازارها با درجه ریسک پذیری متفاوتی وجود دارد. نمی شود گفت که بانک ها حتما باید به اندازه رشد قیمت بازار مسکن، دلار یا بورس افزایش پیدا کند تا موثر واقع شود. همه این نرخ ها آیتمی دارند و آن صرف ریسک است.

به گفته او این که اکنون زمان افزایش نرخ سود سپرده ها است با مراعات ملاحظاتی پیشنهاد خوبی است اما نه در حد یک درصد. وقتی نرخ تورم هدف بانک مرکزی 22درصد است باید سود سپرده کمی بیشتر از 15 درصد باشد و وقتی هدف نرخ بهره بین بانکی 18 درصد باشد این که سود سپرده تا 18 درصد باشد منطقی است.

او در پایان تاکید می کند: اکنون برای این تصمیم کمی دیر شده، نسبت پول به نقدینگی بشدت بهم ریخته و افراد سپرده های بلندمدت خود را بشدت به پول تبدیل کردند. اگر این اتفاق در زمان درست خودش می افتاد قطعا شاهد تبدیل این حجم از شبه پول به پول نبودیم و بخش قابل توجهی از سپرده گذاران از ابطال سپرده شان منصرف می شدند.

آخرین اخبار حوزه بانکی را در سرویس بانک و بیمه خبرنگاران بخوانید.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 21647

به "نرخ سود سپرده جدید در بانک ها چقدر خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ سود سپرده جدید در بانک ها چقدر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید