کوچک ترین سیاره کوتوله کشف شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، اخترشناسان به تازگی دریافتند، سنگی که تصور می شد چهارمین سیارک بزرگ منظومه شمسی است، در واقع کوچک ترین سیاره کوتوله این منظومه است.

کوچک ترین سیاره کوتوله کشف شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اسپیس، اخترشناسان به تازگی دریافتند، سنگی که تصور می شد چهارمین سیارک بزرگ منظومه شمسی است، در واقع کوچک ترین سیاره کوتوله است.

سیاره کوتوله در تعریف اتحادیه بین المللی اخترشناسی به سنگی گفته می شود که در مداری به دور خورشید می شود، تمام جهت (مدار) خود را از اجرام ریز و درشت دفع یا جذب ننموده و قمر یک سیاره نیست.

اخترشناسان تصاویر با وضوح بالا از هایجیا، چهارمین سنگ بزرگ در منظومه شمسی را ضبط نموده و دریافته اند که این جرم آسمانی سیارک نیست، بلکه یک سیاره کوتوله است که نسبت به ابعاد آن، کوچک ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی است.

سیارک ها دارای اشکال مختلفی هستند، اما شکل گرد سیارات کوتوله نشان می دهد که آنها برای جبران وزن خود جرم کافی داشتند تا آن را به این شکل گرد بکشند.

به گفته کارشناسان نجوم، هایجیا قطری بیشتر از 430 هزار کیلومتر دارد؛ برای مقایسه، هایجیا کمتر از یک پنجم عرض معروف ترین سیاره کوتوله یعنی پلوتو را دارد که قطر آن در حدود 2 هزار و 400 کیلومتر است.

ورنازا سرپرست تیم منجمان در بیانیه ای از رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) گفت: قبل از اینکه بتوان Hygiea را به طور رسمی به وضعیت سیاره کوتوله ارتقا داد، اتحادیه بین المللی نجوم باید تمام مدارک را آنالیز و سپس رأی می دهند.

انتهای پیغام/

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10145

به "کوچک ترین سیاره کوتوله کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک ترین سیاره کوتوله کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید