گرفتاری بسکتبال بانوان کردستان در سبد بی تفاوتی مسئولان

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها؛ دردهای ورزش تاریخی کردستان تمامی ندارد، منظورمان بسکتبال است، همان ورزشی که مردان بی ادعای سنندجی در دهه های گذشته و بانوان نیز در یک دهه اخیر در آن افتخارآفرینی کردند، اما چه فایده که هم اکنون هر 2 در چاه بی تدبیری مدیران مربوطه در ورزش استان گرفتار شده اند.

گرفتاری بسکتبال بانوان کردستان در سبد بی تفاوتی مسئولان

از مردان بسکتبالی استان بگذریم؛ چراکه در رسانه های مختلف مطالب بسیاری نگاشته شده است، اما بانوان بسکتبالیست کردستانی که همین سال گذشته نیز در لیگ برتر کشور حضور داشته اند، در این روزهای سرد زمستانی در فضای تاریک مدیریتی و بدون حامی و تنها با توجه به عشق و علاقه در حال تمرین هستند، البته آن هم با بازیکنان تقریباً جوانی که تنها درخواستشان خاموش نشدن چراغ بسکتبال بانوان و حضور در لیگ یک کشوری است!

بهترین های کردستان در این رشته امسال با وجود انتظار کشیدن تا دقیقه 90 و در نهایت مسجل شدن عدم حضور نماینده بسکتبال بانوان استان در لیگ برتر کشور، به ناچار برای دیگر نمایندگان کشور در این سطح توپ می زنند تا این بار در نقش سفیران پیروز ورزش کردستان عمل نمایند.

گفتگوهایی را با سرمربی و یکی از بازیکنان سابق بسکتبال بانوان استان و همچنین نایب رئیس هیأت انجام دادیم تا ضمن آگاه شدن از دیدگاه و شرایط بسکتبال بانوان کردستان، پیشنهاد و یا راهکارهای احتاقتصادی برای تغییر شرایط فعلی نیز ارائه گردد.

استعداد داریم، مدیریت نداریم

سرمربی تیم بسکتبال بانوان استان کردستان در خصوص شرایط تیم بسکتبال بانوان در امسال گفت: در تیر ماه مدیرکل ورزش و جوانان استان مطرح کرد امسال تیم بسکتبال بانوان با نام هیأت بسکتبال کامیاران در سوپر لیگ حضور خواهد داشت و ما از این کار استقبال کردیم، چون بهترین بازیکن ما یعنی آیدا گل محمدی، اهل کامیاران است.

سروه ضرغامیان اضافه نمود: ما فکر می کردیم امسال در سوپر لیگ حضور خواهیم داشت، اما تا شهریور ماه خبری نشد، بنده چند پیشنهاد از تیم های دیگر داشتم و با مدیرکل ورزش و جوانان تماس گرفتم که آقای جولایی به صراحت مطرح کرد ما امسال در بخش بانوان نمی توانیم تیم داری کنیم.

وی ادامه داد: این مشکل چند سال قبل برای تیم بسکتبال آقایان رخ داد و یک سال در لیگ حضور نداشتیم که یک سال تبدیل به چهار سال شد و عدم حضور تیم بسکتبال باعث بی انگیزگی در میان علاقه مندان به بسکتبال و در نهایت رده های پایه ما ضعیف شد و در زمینه پشتوانه سازی نیز به مشکل خوردیم.

ضرغامیان گفت: بعد از اینکه مطمئن شدم مسئولان استانی نمی خواهند بانوان در لیگ بسکتبال حضور داشته باشند به همراه سه نفر از بازیکنان سنندجی با تیم بانوان گرگان که حامی آن ها شهرداری است قرارداد بستیم و امسال در این تیم حضور داریم.

وی اضافه نمود: این تیم گرگانی چندین بازیکن غیر مربی را به خدمت گرفته یعنی از لحاظ بازیکن و مربی با مشکل روبرو هستند ولی در مقابل مدیریت بسیار خوبی دارند، این در حالی است که ما در کردستان بازیکن، مربی و استعداد داریم، اما مدیریت نداریم. اگر تیم کردستان با همین بضاعت خود در سوپرلیگ شرکت می کرد حتماً در میان سه تیم برتر بود.

سرمربی تیم بسکتبال بانوان استان گفت: در تیم فوتبال وچان نماینده کردستان در لیگ برتر فوتبال بانوان بیش از 80 درصد بازیکنان غیربومی هستند، برای این تیم اسپانسر پیدا می گردد! ولی برای بسکتبال بانوان که 100 در صد کادر و بازیکنان آن بومی هستند هیچ کس حاضر نیست به عنوان اسپانسر حامی این تیم باشد، شاید یکی از دلایل این امر به هیأت بسکتبال برگردد.

با انتخاب اشتباه مجمع، وضع ما بهتر از این نمی گردد

وی ادامه داد: وقتی اعضای مجمع با رأی اشتباه خود کسی را به عنوان رئیس هیأت انتخاب می نمایند که مشغله کاری در این 2 سال داشته، دیگر نباید انتظار داشته باشیم شرایط ما از این بهتر گردد.

ضرغامیان اعلام نمود: در حدود چهار ماهی که ما در گرگان هستیم در هفته حداقل سه روز رئیس هیأت در دفتر حضور دارد و پیگیر امورات بسکتبال است و این نشان می دهد که هیأت بسکتبال گرگان ساختار و صاحب دارد.

وی اضافه نمود: وقتی رئیس هیأت بسکتبال استان به هیأت نمی آید و حتی به نگهبانان اداره بهزیستی هم می گوید بسکتبالیست ها را به اداره راه ندهید! دیگر چه انتظاری از این رئیس هیأت باید داشته باشیم. ما کسی را انتخاب کردیم و انتظار داشتیم که حداقل در ماه 2 بار در هیأت حضور داشته باشد و پیگیر امورات گردد، نه کسی که نتوانیم او را دیدار کنیم.

سرمربی فصل گذشته تیم بسکتبال بانوان کردستان در خصوص شرایط آن تیم در سال گذشته گفت: سال گذشته با 2 بازیکن غیربومی در سوپر لیگ حضور داشتیم و تا خاتمه نیم فصل اول در میان سه تیم برتر قرار داشتیم تا اینکه هیچ پولی به بازیکنان پرداخت نشد، وقتی بازیکنان غیربومی به دنبال دریافت مبلغ قرارداد خود بودند تازه متوجه شدیم که قرارداد کادر و بازیکنان تیم کردستان به فدراسیون بسکتبال ارائه نشده است! یعنی فدراسیون در یک اقدام اشتباه بدون اینکه قرارداد بازیکنان را دریافت نمایند برای آنان کارت بازی صادر نموده بود.

وی اضافه نمود: به علت اینکه قرارداد اقتصادی بازیکنان به فدراسیون ارسال نشده بود هیچ کدام از بازیکنان نتوانستند به حق خود برسند و پرونده شکایت آنان در فدراسیون بسکتبال همچنان مفتوح است. این در حالی است که کل مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی در سال گذشته 90 میلیون تومان بود.

حضور در لیگ بهتر از نبودن است

ضرغامیان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر کردستان می تواند در لیگ دسته یک حضور داشته باشد، گفت: از بازیکنان سال گذشته که در سوپرلیگ حضور داشتند، مونس علی پناه، پریسا کرمی و سیران قادرنژاد در تیم گرگان هستند، آیدا گل محمدی در مهرام و کیژان شکری برای تیم پالایش گاز بازی خواهند کرد.

وی اضافه نمود: اگر قرار باشد کردستان در لیگ دسته یک حضور داشته باشد بیش از 80 درصد این تیم را بازیکنان باشگاه تیروژ که من راه اندازی کردم تشکیل می دهند که بیشتر آن ها متولد سال 85 به بعد هستند.

ضرغامیان توضیح داد: مشکل این تیم بازیکن نیست بلکه مربی است چون به چند نفر از مربیان پیشنهاد داده اند که هیچ کدام قبول ننموده اند، اما با تمام این شرایط حضور نماینده کردستان در لیگ دسته یک بهتر از عدم حضور است.

مدیران خواستار حضور بانوان در سوپر لیگ نبودند

مونس علی پناه، بسکتبالیست سنندجی که امسال برای تیم گرگان بازی می نماید در خصوص شرایط تیم بانوان در سال گذشته گفت: سالیان سال است که یک رئیس هیأت مؤثر در بسکتبال نداشته ایم! برای نمونه اگر بخواهید رئیس هیأت فعلی یک نامه را برای شما امضا کند باید ساعت ها پشت در اتاقش منتظر باشید تا اجازه بدهند وی را ببینیم.

وی اضافه نمود: در چند سال گذشته با یاری مدیرکل ورزش و جوانان در لیگ حضور داشته ایم و همواره توجه ویژه ای به تیم بسکتبال بانوان داشتند، اما متأسفانه امسال مدیرکل هم نسبت به این تیم کم لطف شده و حتی جواب تلفن ما را هم نمی دهد.

علی پناه ادامه داد: سال گذشته بازیکنان حدود 50 درصد از قرارداد اقتصادی خود را دریافت کردند و چون قرارداد ما در فدراسیون ثبت نشده است، نمی توانیم مابقی پول قرارداد را بگیریم. حتی برای تهیه پول لباس تیم در سوپر لیگ آقای جولایی گفتند شما خودتان تهیه کنید من بعد از سه روز به شما پرداخت می کنم. من و خانم ضرغامیان مبلغ 11 میلیون تومان پول لباس تیم را پرداخت کردیم، اما پس از بارها نامه نگاری بیش از 18 ماه است که نتوانستیم طلب خود را وصول کنیم.

این بسکتبالیست کردستانی با مقایسه شرایط تیم گرگان و تیم کردستان، گفت: تفاوت این 2 تیم از زمین تا آسمان است. در اینجا برای بازیکن و کادر فنی عزت و احترام قائل هستند و هر فردی وظیفه خود را به درستی انجام می دهد، بازیکن و یا مربی به دنبال تدارکات و انجام امورات تیم نیستند، سلسله مراتب بر خلاف کردستان در این اینجا به خوبی رعایت می گردد این در حالی است حامی تیم گرگان، شهرداری است حالا شما تیم هایی را در نظر بگیرید که شرکت های خصوصی اسپانسر آن ها هستند.

وی اظهار کرد: ما سال ها برای اعتلای بسکتبال بانوان استان کوشش کردیم و در حال حاضر بانوان بسکتبالیست کردستانی در تیم های سوپر لیگ بازی می نمایند، اما دوست داشتند برای تیم استان خود بازی نمایند، متأسفانه مسئولین نخواستند این تیم را حمایت نمایند.

مدیران ورزش جوابگوی ما نیستند

نایب رئیس هیأت بسکتبال کردستان در خصوص شرایط حضور تیم بسکتبال در سوپر لیگ سال گذشته گفت: قبل از اعلام آمادگی برای حضور در سوپر لیگ سال گذشته برآورد نموده بودیم که حدود 400 میلیون تومان احتیاج داریم، اما چون اسپانسر نداشتیم اداره کل ورزش و جوانان خاطرنشان کرد فقط می تواند تا سقف 100 میلیون به این تیم یاری کند.

سونیا درویشی اضافه نمود: بر این اساس تصمیم گرفتیم در لیگ یک حضور داشته باشیم و حتی اسم نماینده استان در جدول لیگ یک هم نهاده شد، اما دوباره تصمیم گرفته شد در سوپر لیگ حضور داشته باشیم، اما با هزینه بسیار کم و در نهایت تیم خانه بسکتبال کردستان در سوپر لیگ سال گذشته شرکت کرد.

حضور در سوپرلیگ بدون ثبت در فدراسیون!

درویشی در خصوص هزینه و قرارداد تیم در سال گذشته اظهار کرد: قرار شد اداره کل ورزش و جوانان 100 میلیون تومان یاری کند و هزینه های دیگر هم توسط هیأت استان تأمین گردد.

وی اضافه نمود: قرارداد کادر و بازیکنان تیم کمتر از 100 میلیون تومان بود که از این مبلغ تا به امروز 55 میلیون تومان بابت قرارداد و پاداش به اعضای تیم پرداخت شده است.

درویشی اعلام نمود: نکته جالب در خصوص قرارداد بازیکنان این است که چون این قراردادها توسط رئیس هیأت استان که مسئول تیم بود امضا نشده، قرارداد بازیکنان به فدراسیون ارسال نشد و به واقع تیم ما سال گذشته بدون ثبت قرارداد در فدراسیون توانست در سوپرلیگ کشور بازی کند که این کار هم با رایزنی یک از اعضای هیأت استان با فدراسیون انجام شد!

نایب رئیس هیأت بسکتبال استان در خصوص شرایط این تیم برای حضور در لیگ یک امسال گفت: سال گذشته ما هفت بازیکن بومی داشتیم که توان بازی در سوپر لیگ را داشتند و حتی در جلسات تمرین بازیکنان ما به 10 نفر نمی رسیدند به واقع توان حضور در سوپر لیگ را نداشتیم و برای تقویت تیم مجبور شدیم سه بازیکن غیربومی را به خدمت بگیریم.

درویشی اضافه نمود: پس از اتمام مسابقات صحبت هایی شد که سال آینده با اسپانسری دانشگاه پیغام نور در سوپرلیگ حضور خواهیم داشت که فقط در حد صحبت باقی ماند، بعد یکی از نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد تیم اگر با نام کامیاران باشد من اسپانسر تیم خواهم شد که ما هیچ اقدام خاصی از این نماینده ندیدیم!

تنها سه مربی درجه یک داریم

درویشی ادامه داد: وقتی سرمربی و 6 بازیکن سال گذشته از حضور نماینده کردستان در لیگ ناامید شدند هر کدام جذب تیم استان های دیگر شدند. اگر قرار باشد امسال در لیگ دسته یک بازی کنیم باید از بازیکنان جوان و نوجوانان که تجربه حضور در لیگ را ندارند استفاده کنیم و در زمینه مربی هم با مشکل روبرو هستیم.

وی اضافه نمود: متأسفانه به دلیل برنامه های نادرست هیأت های گذشته در بحث آموزش و ارتقای مربیان، ما فقط سه مربی بانوان درجه یک داریم که خانم ضرغامیان در خارج از استان هستند و دو مربی دیگر هم حاضر به همکاری نیستند، لذا ناچار شدیم از یک مربی درجه 2 برای تیم استفاده کنیم.

نایب رئیس هیأت بسکتبال استان کردستان توضیح داد: به دلیل عملکرد ضعیف هیأت های گذشته در بحث پشتوانه سازی اکنون در رده بزرگسالان با کمبود بازیکن روبرو هستیم.

درویشی اضافه نمود: هم اکنون تیم مینی و نونهالان بسیار خوبی داریم که رفته رفته می توانند رده های جوانان و بزرگسالان را تقویت نمایند.

وی اظهار کرد: در بحث مربی هم سال 87 بنده به همراه چند نفر دیگر مدرک درجه سه را اخذ کردیم، اما تا سال 98 خبری از برگزاری کلاس ارتقا در استان کردستان نبود.

وی به عدم نظارت بر کار هیأت ها ورزشی اشاره نمود و گفت: حدود سه سال است در کادر هیأت فعالیت می کنم در این مدت هیچ نظارتی بر کار هیأت بسکتبال نبوده است به نحوی که حتی یک نفر نپرسیده بازیکنان شما کجا هستند و چه کار می نمایند؟ یا این که چرا سال گذشته در سوپرلیگ بودید امسال هیچ تیمی ندارید؟

درویشی اعلام نمود: در حال حاضر نه رئیس هیأت جواب ما را می دهد نه اداره کل ورزش و جوانان، به واقع هیچ کس پیگیر بخش بانوان نیست.

وی اضافه نمود: در میان جامعه بسکتبال هم به جای اینکه بزرگان این رشته از ما حمایت نمایند به مانعی برای پیشرفت بسکتبال بانوان تبدیل شده اند برای نمونه یک نفر را برای ارزیابی تیم انتخاب کردند که گفته این نفرات مبتدی هستند، مگر این بازیکنان سال گذشته در لیگ بازی نکردند؟ مگر در سال های گذشته در مسابقات کشوری حضور نداشتند؟ اتفاقاً این بازیکنان توان حضور در لیگ را دارند فقط کم تجربه هستند و احتیاج دارند میدان ببینند و بازی نمایند و به نظر ما امسال بهترین زمان برای میدان دادن به این بازیکنان است.

در حالی که 30 آذر ماه به عنوان آخرین مهلت اعلام آمادگی تیم ها برای شرکت در لیگ دسته اول بانوان تعیین شده بود. تا خاتمه وقت اداری هیچ کدام از مسئولان حاضر به پاسخ گویی و پیگیری موضوع برای تأمین ورودی و شرکت در مسابقات نبودند و تماس های نایب رئیس و بازیکنان بی جواب ماند تا حضور این تیم به سرنوشت بسکتبال آقایان در سوپر لیگ بیانجامد.

اینک همگان منتظر خواهند ماند تا تعیین گردد این وعده و پیگیری مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بسکتبال بانوان قطعیت خواهد یافت یا مانند بسکتبال سوپرلیگ آقایان سرابی بیش نخواهد بود.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 27294

به "گرفتاری بسکتبال بانوان کردستان در سبد بی تفاوتی مسئولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرفتاری بسکتبال بانوان کردستان در سبد بی تفاوتی مسئولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید