گزارش، اردوغان و موقعیت ترکیه در جهانِ پساکرونا

به گزارش مجله سلو بلاگ، رئیس جمهور ترکیه امیدوار است که در دوران پس از انتها بحران کرونا در جهان، ترکیه صاحب موقعیت ویژه ای شود و زودتر از موعد به اهداف 2023 دست پیدا کند.

گزارش، اردوغان و موقعیت ترکیه در جهانِ پساکرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا در ترکیه تا به امروز جان بیش از 60 نفر را گرفته و شمار مبتلایان نیز از 2500 نفر گذر کرده است.

مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه کمپین بزرگ در خانه بمانرا آغاز کردند اما دولت اعلام کرده فعلاً تصمیمی برای اعلام قرنطینه عمومی و همچنین اعلام قانون منع آمد و شد ندارد.

اردوغان و دوران پسا کرونا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه به تازگی در مورد چند و چون مبارزه با ویروس کرونا و اهداف دولت خود، نکاتی بر زبان آورده که بخشی از رویکرد سیاسی و فکری تیم او در مورد این اپیدمی جهانی را تشریح می کند.

اردوغان در پیام ویدیویی خود خطاب به ملت ترکیه در مورد اهداف دولت خود در راستا مبارزه با کرونا سخن گفته و اعلام کرده که پدیده کرونا یکی از تهدیدات بزرگی است که تا به امروز در تاریخ بشر به ندرت چنین تهدیدی مشاهده شده، اما فراز و مهم ترین نکته سخنان اردوغان در این پیام ملی، توصیف او در مورد دوران پسا کرونا یا مقطع تاریخی پس از گذر کردن جهان، از سایه این تهدید بزرگ است.

رئیس جمهور ترکیه امیدوار است که در دوران پس از سرانجام بحران کرونا در جهان، ترکیه صاحب موقعیت ویژه ای شود و زودتر از موعد به اهداف 2023 دست پیدا کند.

وی در این مورد گفته است: وقتی که جهان، بحران بزرگ کرونا را پشت سر بگذارد، هیچ چیزی مانند گذشته نخواهد بود و همه چیز متحول خواهد شد. ما در شرایط نوین پس از کرونا، شاهد تحولات مهمی در معادلات جهانی در بخش های سیاسی، مالی، اجتماعی و ارتباطات خواهیم بود. قرار است همه چیز تغییر کند و ترکیه نیز باید در این مقطع جدید، با تمام قدرت از همه فرصت ها استفاده کند و زیرساخت های خود را برای قدرتمند شدن به کار بگیرد.

ما میخواهیم خیلی زودتر از موعد، به اهداف سند 2023 دست پیدا کنیم. فرداهای روشن در انتظار ماست. کافیست که همه صبور باشند و به توصیه های مقامات بهداشتی به دقت عمل کنند.

اردوغان همچنین از این موضوع خبر داده که در روزهای اخیر، ترکیه به 17 کشور گرفتار کرونا، محصولات و ملزومات بهداشتی فرستاده است.

آیا کرونا برای ترکیه فرصت است؟

یکی از مهمترین چالش های مالی ترکیه در دوران پسا کرونا، موضوع توریسم خواهد بود.

دولت ترکیه تلاش می کند تا با فعالیت گسترده، مانع از شیوع ویروس کرونا شود و هر چه زودتر این بحران را پشت سر بگذارد. چرا که بر اساس پیش بینی های اجرا شده در آژانس های گردشگری ترکیه، فرض بر این است که با شکست چین، ایتالیا و اسپانیا به عنوان سه رقیب بزرگ صنعت توریسم در جهان، بخش قابل توجهی از ثروت های میلیارد دلاری این صنعت به سوی ترکیه روانه شود.

یکی دیگر از سناریوها این است که دولت اردوغان می خواهد در مبارزه با کرونا کارنامه قابل دفاعی به نمایش بگذارد و در برابر اعضای اتحادیه اروپا از عملکرد خود دفاع کند تا زمینه های عضویت کامل ترکیه در اتحادیه هموار شود.

اما این پیروزیها در شرایطی به دست خواهد آمد که ترکیه در میدان عمل و در راستا مبارزه با کرونا بتواند موفقیت عینی به دست بیاورد.

چالش های کرونایی در ترکیه

اشاره رهبر حزب عدالت و توسعه به استانداردهای بالای پزشکی و بهداشتی در ترکیه در حالی اجرا شده که بخش قابل توجهی از مردم این کشور به خاطر قیمت های بالای دارو و خدمات پزشکی، نمی توانند به مطب ها و پزشکان خصوصی مراجعه کنند و به همین خاطر در بیمارستانها و درمانگاههای دولتی صف های طولانی برای معالجه و درمان وجود دارد.

رئیس جمهور ترکیه در حالی در مورد پیروزی و فرداهای روشن سخن به میان آورده که صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ بخش خصوصی، از شرایط کنونی اقتصاد کشورشان ابراز نگرانی کرده اند و پیش بینی آنها این است که در دوران پسا کرونا شرکت های بزرگ ترکیه دچار مسائل مالی بزرگی شوند.

در بخشهای بزرگی همچون گردشگری، انرژی، بانکداری و صنایع غذایی و همچنین بخش فولاد علاوه بر بیکاری و تورم، مسائل مالی بزرگ دیگری نیز بروز خواهد کرد.

در همین حال، بازار سو استفاده از کرونا گرم است و دولت بخشی از انرژی خود را صرف مبارزه با متخلفین میکند.

خانم رخسار پکجان وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرده که در روزهای اخیر برخی از صاحبان صنایع ترکیه و گروه های تجاری، از شرایط بحرانی کشور سوءاستفاده کرده اند و دست به احتکار، گرانفروشی و تقلب زده و میلیون ها لیره درآمد کسب کرده اند.

بر اساس گزارشی که از سوی وزیر بازرگانی ترکیه منتشر شده 198 شرکت با اتهامات گوناگون مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته و جمعاً نزدیک به 11 میلیون لیره جریمه نقدی از آنها اخذ شده است.

وی همچنین اظهار داشت که وزارت بازرگانی ترکیه با کمک وزارت کشور و قوه قضائیه در یک عملیات بزرگ بازرسی، از 6 هزار و 500 شرکت تولید کننده محصولات مختلف پزشکی، بهداشتی و غذایی بازرسی و تحقیق کرده و نزدیک به 14 هزار کالا را از لحاظ کیفیت و قیمت بررسی کرده است.

مصطفی وارناک وزیر صنایع و فناوری ترکیه نیز اعلام کرده که بر اساس تصمیمی که در هیأت دولت ترکیه اتخاذ شده از این به بعد هیچ کدام از شرکت های دولتی و بخش خصوصی که در ایام کرونایی سوء استفاده مالی یا تقلب کرده اند، از کمکهای علمی و تحقیقاتی این وزارتخانه نصیبی نخواهند برد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 14592

به "گزارش، اردوغان و موقعیت ترکیه در جهانِ پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، اردوغان و موقعیت ترکیه در جهانِ پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید