دیابت 4 میلیارد دلار هزینه برای کشور دارد، آمار مبتلایان

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، افشین پایدار در نشست خبری هفته ملی دیابت، اضافه نمود: هرساله 14 نوامبر همزمان با 22 آبان ماه به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده که به دلیل اهمیت این موضوع، این هفته نیز در ایران، هفته ملی دیابت در نظر گرفته شده است.

دیابت 4 میلیارد دلار هزینه برای کشور دارد، آمار مبتلایان

وی هدف از نامگذاری این هفته و برگزاری برنامه هایی در این خصوص را افزایش آگاهی عمومی و حساسیت نسبت به این بیماری عنوان نمود و گفت: بیماری دیابت یکی از مهمترین بیماری های غیر واگیر و یکی از چهار بیماری غیر واگیر در کنار بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها و بیماری های تنفسی است که بیشترین مرگ و میر و ناتوانی را در دنیا ایجاد می کند.

راسخ اعلام کرد: براساس آخرین مطالعات، 11 درصد جمعیت بالاتر از 25 سال به بیماری دیابت مبتلا بوده و 18 درصد جمعیت بالای 25 سال نیز، پره دیابت هستند، بنابراین جمعیتی حدود 29 تا 30 درصد بزرگسالان یا دیابت دارند و یا در معرض خطر جدی ابتلا به دیابت هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در خصوص هزینه های درمان و مراقبت بیماران دیابتی در کشور گفت: هزینه های مستقیم و غیر مستقیم درمان و مراقبت دیابت در کشور بالغ بر 4 میلیارد دلار برآورد شده است، یعنی علاوه بر هزینه های مستقیم که درمان را شامل می گردد، عوارض و آسیب های جسمی و اجتماعی ناشی از بیماری دیابت، هزینه های غیر مستقیم این بیماری را تشکیل می دهد که به خانواده ها و نظام سلامت کشور تحمیل می گردد.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از مهمترین بیماری های غیر واگیر است، ادامه داد: وزارت بهداشت در تمام سطوح ارائه خدمات از جمله در زمینه پیشگیری، درمان و بازتوانی به دیابت توجه جدی و ویژه ای دارد و کوشش می نماید در وهله اول از روند افزایشی بروز دیابت در کشور پیشگیری کند.

راسخ با بیان اینکه مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت شامل چاقی و کمبود فعالیت بدنی و تغذیه ناسالم است، اعلام کرد: تمام کوشش وزارت بهداشت، افزایش آگاهی عمومی برای کاهش عوامل خطر است تا بتوان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد. در سطح بعدی و بروز دیابت، مهمترین مساله این است که بیماری تحت کنترل باشد و مراقبت کافی در این رابطه صورت گیرد تا از وقوع عوارض ناشی از بیماری دیابت جلوگیری گردد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، اختلالات عصبی (نوروپاتی) و عوارض چشمی را از مهمترین عوارض بیماری دیابت برشمرد و اضافه نمود: با کنترل و مراقبت از دیابت می توان تا حدود زیادی از عوارض این بیماری جلوگیری کرد و به این ترتیب هزینه های آن را کاهش داد.

وی ادامه داد: تمام کوشش وزارت بهداشت این است که امکانات کافی در سطح درمان فراهم گردد. در این راستا نیز، داروهای اساسی بیماران دیابتی در کشور موجود بوده و همچنین امکانات و شرایط درمان بیماران دیابتی شامل نیروهای تخصصی و واحدهای درمانی در زمینه درمان دیابت در سطح کشور، توزیع مناسبی دارند تا بتوان از این طریق، خدمات مورد احتیاج بیماران دیابتی به آنها ارائه گردد.

راسخ گفت: هفته ملی دیابت در امسال بر نقش خانواده در زمینه پیشگیری از دیابت تاکید دارد. این در حالی است که تاکید بر نقش خانواده در این هفته در دو سال متوالی مورد توجه بوده است و این مهم بدان علت است که خانواده در زمینه پیشگیری و کنترل و مراقبت دیابت، نقش اساسی دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، توضیح داد: کنترل بیماری های غیر واگیر با مشارکت تمام افراد جامعه میسر و مقدور است. وزارت بهداشت، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها در این زمینه سه ضلع مثلث مراقبت و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را تشکیل می دهند. این سه ضلع باید با هم همکاری نمایند تا بیماری های غیر واگیر و به خصوص دیابت کنترل گردد.

راسخ تاکید نمود: همان طور که سازمان های مردم نهاد مطالبات خود را از دولت و وزارت بهداشت اعلام می نمایند، وزارت بهداشت نیز ،دست کمک به سمت سازمان های مردم نهاد و رسانه ها دراز می کند تا این بیماری مهم کنترل گردد، چراکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری دیابت نخواهد بود.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1729

به "دیابت 4 میلیارد دلار هزینه برای کشور دارد، آمار مبتلایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابت 4 میلیارد دلار هزینه برای کشور دارد، آمار مبتلایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید