هدفی که ترامپ در سوئد برای ضربه زدن به اتحادیه اروپا دنبال می نماید

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل-حنیف غفاری:اگرچه در انتخابات سراسری اخیر، حزب دموکرات سوئد (وابسته به جریان راست افراطی) نتوانست به عنوان حزب اصلی و اول در انتخابات برگزیده گردد، اما توانست حدود 6/17 درصد آرای عمومی را کسب کند. فارغ از خطراتی که افزایش قدرت حزب دموکرات(به رهبری جیمی آکسون) برای جامعه چند فرهنگی سوئد به همراه دارد،نمی توان از تاثیر مستقیم افزایش تصاعدی آرای این حزب بر معادلات فرهنگی و سیاسی اروپای واحد چشم پوشی کرد.

هدفی که ترامپ در سوئد برای ضربه زدن به اتحادیه اروپا دنبال می نماید

ائتلاف راست میانه(به رهبری حزب محافظه کار) و چپ میانه (به رهبری سوسیال دموکراتها) تا کنون دو بازیگر اصلی در حوزه سیاسی و رفاهی سوئد بوده و دغدغه مشترک این دو نز حفظ ساختار دولت رفاه در این کشور بوده است. با این حال هم اکنون دو جریان سنتی قدرتمند در سوئد، وجود یک عامل مزاحم را به خوبی در کنار خود حس می نمایند! حزب دموکرات سوئد در انتخابات سراسری سال 2010 توانست با کسب حدود 5 درصد آرا برای نخستین بار وارد پارلمان سوئد (Riksdag)گردد.

این حزب در انتخابات سراسری سال 2014 آرای خود را به حدود 13 درصد افزایش داد و هم اکنون نیز موفق به کسب 17.6 درصد آرای عمومی شده است. این روند صعودی می تواند در انتخابات آتی، حزب دموکرات را به قدرتمندترین و مردمی ترین حزب سیاسی در سوئد تبدیل کند. خصوصا آنکه حزب دموکرات سوئد در حال حاضر به شدت بر روی بحران مهاجرین در این کشور مانور داده و خواستار یکدست سازی سوئد بر اساس آموزه های ملی گرایانه شده است.

نکته دیگر اینکه حزب دموکرات سوئد در درون جامعه سوئد دست به یارگیری گسترده ای زده است. این حزب از شاخه جوانان قوی و پر تحرکی برخوردار بوده و رویکردی کاملاً ناسیونالیستی دارد. آنها خود را هوادار محافظه کاری سوسیال معرفی می نمایند.

رویکرد ناسیونالیستی و ضد مهاجرتی شدید حزب دموکراتیک سوئد سبب شده تا عملاً هیچ یک از احزاب این کشور مایل به ائتلاف با آن نباشند. بنژامین تیتلباوم محقق مطالعات نوردیک، از حزب دموکرات سوئد به عنوان حزب ناسیونالیست رادیکال یاد می نماید. شاید این تشبیه بتواند به وضوح گویای رویکرد سیاسی و ملی حزب دموکراتیک سوئد باشد.

حزب دموکراتیک سوئد سیاست مهاجرپذیری و ادغام در این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد. این حزب معتقد است که شهروندان سوئدی نباید هزینه مهاجرت افراد غیر بومی در این کشور را بپردازند و از این رو مهاجرت به سوئد باید متوقف گردد. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، پیروزی جریان راست افراطی و تسلط آن بر معادلات داخلی سوئد را یکی از اصلی ترین اهداف خود می داند! رئیس جمهور آمریکا (که از مخالفان اروپای واحد محسوب می گردد) معتقد است که فروپاشی سیاسی سوئد، به عنوان نماد شاخص یک جامعه چند فرهنگی در اروپا، به مثابه نقطه آشکار ساز سقوط و مرگ اتحادیه اروپا محسوب می گردد.

همچنین حزب دموکرات سوئد به شدت با موجودیت اروپای واحد مخالف بوده و بر اساس رویکرد ناسیونالیستی خود مخالف همگرایی با دیگر بازیگران اروپایی می باشد. این حزب خواستار تجدید نظر در عضویت در اروپای واحد است. از این رو هر اندازه اقبال عمومی نسبت به حزب دموکرات سوئد افزایش یابد، به همان اندازه مردم این کشور بیشتر از اتحادیه اروپا فاصله خواهند گرفت.

فراتر از آنچه ذکر شد، حزب دموکرات سوئد با حفظ ساختار دولت رفاه در سوئد(به شیوه فعلی) مخالف است. حزب دموکراتیک خواستار کاهش مالیات بر درآمد افراد مسن و همچنین افزایش وام و یارانه مسکن برای آنهاست. این حزب خواستار تخصیص اضافه بر درآمد شهرداریها برای یاری به افراد سالمند برای بهبود کیفیت زندگی آنهاست. همین مسئله سبب شده است تا مخالفان حزب دموکرات، آن را نسبت به نگاه پوپولیستی در قبال دولت رفاه محکوم نموده و نگرانی خود را بابت راهیابی این حزب به راس هرم قدرت در استکهلم نمایان سازند.

در نهایت اینکه بخش اعظمی از رای شهروندان سوئدی به حزب دموکرات، معلول ناتوانی و ناکامی احزاب سنتی این کشور در مواجهه با بحرانهای اجتماعی در این کشور است. دقیقا مشابه این روند در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز شکل گرفته است :راهیابی حزب جایگزینی برای آلمان (AFD) به پارلمان این کشور و پیروزی حزب آزادی در انتخابات سراسری اتریش نشان دهنده گذار شهروندان اروپایی از احزاب سنتی محسوب می گردد.

بازگشت به ملی گرایی پدیده فراگیری است که بیش از هر چیزی ، نشان دهنده ناکامی احزاب سنتی و همگرای اروپایی در اقناع شهروندان (نسبت به عملکرد خود) می باشد. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا، قدرت یافتن ملی گرایان را پیش در آمدی برای مرگ اتحادیه اروپا تلقی می نمایند.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1902

به "هدفی که ترامپ در سوئد برای ضربه زدن به اتحادیه اروپا دنبال می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدفی که ترامپ در سوئد برای ضربه زدن به اتحادیه اروپا دنبال می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید