طرح پژوهشی مطالعه انسان شناسی خوراک استان مازندران انجام شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، مطالعه انسان شناسی خوراک استان مازندران از سری طرح های پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی است که به آنالیز تنوع غذایی فرهنگ بومی در پهنه جغرافیایی این استان می پردازد.

طرح پژوهشی مطالعه انسان شناسی خوراک استان مازندران انجام شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی امروز سه شنبه 16 اردیبهشت 99 با اعلام این خبر گفت: یکی از حوزه های مهم پژوهش های این پژوهشکده، فرهنگ غذا در ایران است.

او با اشاره به برگزاری همایش خوراک و فرهنگ توسط این پژوهشکده در سال 1384 و انتشار چند کتاب همچون غذا در آیینه فرهنگ و خوراک در این حوزه اضافه نمود: یکی از خروجی های مطالعات مردم شناسی غذا در ایران، اطلس مردم نگاری سرزمین است زیرا که مسئله تغذیه و الگوهای متنوع آن در سطح دنیا اهمیت فراوانی دارد.

حسن زاده در ادامه توضیح داد: فراموش کردن الگوهای غذاهای بومی و اصیل هر کشور یعنی نابود شدن بخش مهمی از دستاوردهای فرهنگی آن منطقه که در سالیان طولانی برای شکل گیری آن کوشش شده است.

او یکی از مهم ترین راه های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به آن دانست که این اقدام توسط پژوهشکده مردم شناسی در حال اجرا است.

مریم عباسی کارشناس و مجری این طرح نیز در مورد این پژوهش گفت: ایران نیز همانند دیگر کشورها از هنر متنوع غذاهای بومی در استان های مختلف بهره مند است.

او با بیان اینکه لذت پخت و مصرف غذاهای بومی اصیل ایرانی حتی در سطح وسیع دنیا دارای شهرت است و علاقه مندان زیادی را به شناخت از مواد اولیه و نحوه پخت آن جذب نموده، اضافه نمود: در این میان غذاها، دسرها و شیرینی های متنوع استان مازندران مشتاقان زیادی دارد.

عباسی گفت: اقلیم مازندران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی اش و قرار دریافت میان جنگل، دریا، کوه و جلگه، دارای پوشش گیاهی و جانوری ویژه ای است که مجموعه ای بی نظیر از مواد اولیه آشپزی را در اختیار همه قرار می دهد.

او اعلام کرد: طرح پژوهش مردم نگاری غذا در استان مازندران به آنالیز تنوع های غذایی در فرهنگ بومی، ترکیبات، شکل و مزه در پهنه جغرافیایی مازندران می پردازد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 16760

به "طرح پژوهشی مطالعه انسان شناسی خوراک استان مازندران انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پژوهشی مطالعه انسان شناسی خوراک استان مازندران انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید