معضلی که مولفان را بی رمق نموده است، آیا قانون جدید تضمینی برای شغل ناشران است؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، درصد زیاد تخفیف کتاب در مترو و سطح شهر و قاچاق به معضلی برای ناشران تبدیل شده است

معضلی که مولفان را بی رمق نموده است، آیا قانون جدید تضمینی برای شغل ناشران است؟

، چند وقتی است که در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی طرح حمایت از فرهنگ، هنر و ادب راه اندازی شده و به دنبال آن مدیران شهری در اماکن عمومی نظیر مترو، غرفه هایی برای معرفی و فروش کتاب برپا نموده اند.

این طرح که راهی برای آشتی دوباره مردم با کتاب معرفی شده، مشکلاتی را به همراه دارد که در ازای ترویج کتابخوانی به بخش قابل توجهی از جامعه آسیب می زند.

بحث مهمی که در این باره به نظر می رسد، فروش کتاب با تخفیف های بالا در اماکنی مانند مترو و سطح شهر است. حال اگر تا حدودی با قوانین کار فروشگاه های کتاب آشنا باشیم متوجه می شویم که این درصد از تخفیف برای فروش، غیرقانونی است.

در برخی از کشور های مختلف نظیر آلمان، مشکل معین کردن درصد تخفیف برای مردم و ناشران به وجود آمده بود، اما پس از آنالیز های متعدد، قانون ثابتی برای آن در نظر گرفتند.

وقتی به درصد تخفیف فروش کتاب در مترو و سطح شهر فکر می کنیم، پدیده شوم قاچاق به ذهن می رسد. پدیده ای که در زمینه های مختلف به یک معضل تبدیل شده است و کتاب هم از آثار مخرب این پدیده بی نصیب نمانده است.

قاچاق کتاب یعنی تکثیر غیرقانونی که از طریق آن منافع ناشر، مولف، ویراستار و ... از بین می رود. نکته جالب توجه این است که در این غرفه ها و اماکن به نوشته قرمز رنگی تحت عنوان کتاب قاچاق نخریم روبرو می شوید که چشم هر رهگذری را به خود جلب می نماید.

اگر هم تا به الان درصد تخفیف زیاد این کتاب ها کنجکاوتان نموده باید بگوییم که در جواب این سوال از فروشندگان قطعا پاسخ هایی حول محور اینکه ما به دلیل نپرداختن هزینه های اجاره، آب، گاز و .. کتاب ها را با قیمتی مناسب تر از انتشارات و کتابفروشی ها برای مردم عرضه نموده ایم.

اما قطع به یقین در برابر تخصیص تخفیف های درصد بالا، از برخی هزینه ها در تهیه این قبیل از کتاب ها کاسته اند.

تصویب قانون تنها راه نجات است

هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره به خبرنگار ما گفت:در راستای حمایت از ناشران ومولفان، اتحادیه ناشران تا به امروز در مورد فعالیت کتابفروشی های مترو و سطح شهر، جلسات متعددی را با شورای شهر برگزار نموده، اما همچنان شاهد ادامه فعالیت آن ها هستیم.

وی درباره تعداد کتاب هایی که به صورت قاچاق در این کتابفروشی ها عرضه می گردد، گفت:اینکه ما بگوییم همه این کتاب ها و آثار قاچاق هستند، حرف درستی نیست، اما این روش معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی علاوه بر اینکه فایده ندارد، به قشر خاص ناشران و آن دسته از افرادی که در مراحل تهیه و انتشار یک کتاب نقش دارند، آسیب می رساند.

حسن پور اضافه نمود:در نگاه اول به این آثار متوجه این مهم می شویم که در بین آن ها آثار تازه ای وجود ندارد و از ناشران خوب کیفی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد:مهم ترین دلیلی که فروش این کتاب ها را با درصد بالای تخفیف همراه می نماید این است که این آثار کپی شده از نسخه اصلی کتاب های ناشران است که در ازای این کار هزینه ای به غیر از کاغذ پرداخت نمی نمایند و در نتیجه اثری با ایرادات فنی و ادبی به فروش می رسانند.

رئیس اتحادیه ناشران کتاب تهران گفت:تنها راه ساماندهی اینگونه از کتابفروشی ها این است که قانونی تصویب گردد که کتاب فقط در جایگاهی معین به فروش برسد همانگونه که غذا فقط در رستوران و تهیه غذا سرو می گردد تا بتوان بر امور آن ها رسیدگی کرد.

حسن پور اضافه نمود: در هر کشور و سرزمینی برای انجام هر کاری دریافت جواز ضروری است. حال چرا نباید فروش کتاب که یک کار فرهنگی شناخته شده، مجوز داشته باشد؟ مجوز، حقوق و امنیت لازم را برای مصرف نماینده را تامین و قوانین تجارت بر آن حاکم می نماید.

ناشران را دریابیم

وی درباره نتایج ادامه تداوم فعالیت کتابفروشی های غیرقانونی گفت:یکی از آثار مخربی که از این جریان باقی می ماند، از بین رفتن قلم فراوری محتوا و بی رمق شدن ناشران و مولفان است. نتایجی که در نابودی فرهنگ یک جامعه تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. در حال حاضر ما در راستا فراوری محتوا سیری نزولی را در پیش گرفته ایم. ناشران با دیدن این جریان که اثرشان بدون هیچ زحمتی در اختیار مردم قرار می گیرد، دیگر چگونه میل به نوشتن و خلق اثری هنری را خواهند داشت؟ وقتی منبع درآمدی ندارند، به چه امیدی باید در راستا فراوری محتوا کوشش نمایند؟

حسن پور ادامه داد:ادامه پیدا کردن این روند نه تنها به ترویج کتابخوانی خدمتی نمی نماید، بلکه به جامعه و مردم آسیب می زند. نه فقط مردم حال حاضر بلکه آینده چندین نسل را نیز به خطر می اندازد.

وی در انتها گفت:اگر بیشتر دقت کنیم در می یابیم که ما فراوری محتوا را از دست داده ایم. نویسندگان اگر سالیان دور 14 ساعت از شبانه روز را برای نوشتن و عشق به کتاب اختصاص می دادند، امروزه اشتیاق خود را برای این کار از دست داده اند تا جایی که این مقدار از فعالیت روز به روز کم و کمتر شده است. زیرا نویسندگان نتایج زحمات خود را نمی بینند. در سال های گذشته در هر دهه چندین شاخص فرهنگی حضور داشتند، اما اکنون چه؟ آیا تعداد این قشر از فرهیختگان کم نشده است؟

حسن پور در انتها گفت:با صحبت هایی که با مسئولان شهری صورت گرفته، قرار است پس از انتها زمان قرارداد، غرفه های کتابفروشی در سطح شهر، ملزم به دریافت مجوز از اتحادیه ناشران کتاب تهران شوند تا در این صورت قوانینی حاکم گردد که در نتیجه آن آینده شغلی ناشران بیش از این مورد تهدید قرار نگیرد.

پریها: مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9693

به "معضلی که مولفان را بی رمق نموده است، آیا قانون جدید تضمینی برای شغل ناشران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضلی که مولفان را بی رمق نموده است، آیا قانون جدید تضمینی برای شغل ناشران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید